Wyrównywanie
wiedzy uczniów i zaburzeń rozwojowych. |
1. Integrowanie
działań, aby uczeń stał się przedmiotem procesu dydaktyczno-wychowawczego.
2. Pomoc
uczniom mających trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksja).
3. Rozwijanie
umiejętności uczenia się.
4. Budzenie
zainteresowań rodziców specyficznymi trudnościami uczniów w nauce oraz problemem
dojrzałości szkolnej. |
1. Dokonywanie
analizy pracy dydaktyczno-wychowawczej uczniów.
2. Kierowanie
uczniów na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
3. Zorganizowanie
pracy zespołów wyrównawczych i korekcyjno - kompensacyjnych.
4. Zorganizowanie
prelekcji nt. "Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu".
5. Udzielenie
porad indywidualnych oraz prelekcje specjalistów dotyczące problemów dojrzałości
szkolnej.
6. Udzielanie
porad dotyczących programu rehabilitacji.
7. Zorganizowanie
badań logopedycznych klas 0-I.
8. Udzielanie
porad uczniom i rodzicom w
zakresie technik uczenia się. |
Eliminowanie
napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi oraz trudności w kontaktach
z rówieśnikami. |
1. Rozwijanie
szacunku dla ucznia i jego potrzeb.
2. Rozwijanie
świadomości
u uczniów, aby poszukiwali
pomocy w sytuacjach trud-
nych.
3. Uczenie
umiejętności radzenia sobie w sytuacjach niepowodzeń szkolnych
4. Eliminowanie
strachu przed nauczycielem.
5. Ćwiczenie
prawidłowej reakcji w sytuacjach konfliktów rówieśniczych.
6. Kształtowanie
umiejętności trafnej samooceny.
7. Opiekowanie
się uczniami z rodzin patologicznych.
|
1. Tworzenie
atmosfery życzliwości dla każdego ucznia.
2. Posługiwanie
się oceną jako miarą wiedzy ucznia, a nie jako karą.
3. Zwiększanie
ilości na-gród, zmniejszanie kar.
4. Obniżanie
wymagań programowych uczniom na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
5. Dostarczanie
uczniom wiedzy o sposobach radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
6. Zorganizowanie
zajęć na godzinach wychowawczych o tematyce: "I ciebie może to spotkać, czyli
..... jak sobie radzić z agresją w szkole", "Jak stać się asertywnym",
"Radzenie sobie ze stresem", "Myślenie pozytywne", "Integracja
grup".
7. Prowadzenie
indywidualnych porad uczniom. |
Rozpoznanie
środowiska rodzinnego uczniów i pedagogizacja rodziców |
1. Kształtowanie
prawidłowych postaw rodziców wobec dzieci.
2. Poradnictwo
w zakresie pomocy w rozwiązywaniu trudności
wychowawczych i dydaktycznych. |
1. Ustalanie
rodzin zagrożonych alkoholizmem, patologicznych, oraz rodzin zastępczych.
2. Kierowanie
wniosków do sądu w przypadkach zaniedbywania obowiązków rodzicielskich.
3. Udzielanie
pomocy materialnej rodzinom najuboższych.
4. Kierowanie
spraw do odpowiednich instytucji.
5. Organizowanie
pogadanek dla rodziców dotyczących : "Rozwiązywania trudności wychowawczych"
"Narkomania i innych używki", "Sekty i inne grupy nieformalne."
6. Popularyzacja
literatury psychologiczno - pedagogicznej. |
Zapobieganie
samowolnemu opuszczaniu zajęć lekcyjnych |
1. Kształtowanie
właściwego stosunku do obowiązku szkolnego.
2. Rozwijanie
poczucia obowiązkowości i punktualności. |
1. Systematyczna
kontrola realizacji obowiązku szkolnego.
2. Prowadzenie
rozmów z uczniami
wagarującymi.
3. Stosowanie
środków zaradczych, np. upomnienia do rodziców wnioski o wszczęcie egzekucji
administracyjnej, kierowanie spraw do sądu.
4. Informowanie
nauczyciela o sytuacji rodzinnej ucznia.
5. Informowanie
rodziców o zachowaniu i wynikach ucznia w nauce. |
Propagowanie
zdrowego stylu życia. |
1. Problem
AIDS i narkomanii wśród młodzieży.
2. Przyczyny
i skutki palenia papierosów i picia alkoholu.
3. Zagrożenia
sektami.
4. Subkultury
młodzieżowe.
5. Kształtowanie
umiejętności radzenia sobie z presją środowiska rówieśniczego.
- uczenie "sztuki"
odmawiania.
6. Kształtowanie
postaw alternatywnych wobec zagrożeń współczesnej cywilizacji.
7. Kształtowanie
umiejętności konstruktywnego spędzania wolnego czasu.
8. Budzenie
w uczniach świadomości niesienia pomocy potrzebującym. |
1. Zorganizowanie
spotkań z
lekarzem.
2. Prowadzenie
zajęć o paleniu tytoniu, AIDS i narkomanii w oparciu o literaturę i filmy.
3. Udział
uczniów w spektaklach dotyczących narkomanii oraz filmach o tematyce młodzieżowej.
4. Organizowanie
tematycznych konkursów.
5. Zachęcanie
do brania udziału w zajęciach pozalekcyjnych.
6. Angażowanie
rodziców do wspólnej pracy dla zapewnienia ciekawych form spędzania wolnego czasu.
7. Realizacja
programu profilaktyki uzależnień dla miasta i gminy Strzelce Opolskie.
8. Stały
monitoring ewentualnych zagrożeń.
|