alkohol    papierosy    narkotyki     nasze działania    linki    autorzy

  Program działań przeciwstawiających się złu, zagrożeniom i patologii

Nasz pozytywny "nałóg" - osiągnięcia sportowe.
One rodzą się tylko ze zdrowego trybu życia!

 

ZADANIA

TREŚCI

DZIAŁANIA

Wyrównywanie wiedzy uczniów i zaburzeń rozwojowych.

1.       Integrowanie działań, aby uczeń stał się przedmiotem procesu dydaktyczno-wychowawczego.

2.       Pomoc uczniom mających trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksja).

3.       Rozwijanie umiejętności uczenia się.

4.       Budzenie zainteresowań rodziców specyficznymi trudnościami uczniów w nauce oraz problemem dojrzałości szkolnej.

1.       Dokonywanie analizy pracy dydaktyczno-wychowawczej uczniów.

2.       Kierowanie uczniów na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

3.       Zorganizowanie pracy zespołów wyrównawczych i korekcyjno - kompensacyjnych.

4.       Zorganizowanie prelekcji nt. "Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu".

5.       Udzielenie porad indywidualnych oraz prelekcje specjalistów dotyczące problemów dojrzałości szkolnej.

6.       Udzielanie porad dotyczących programu rehabilitacji.

7.       Zorganizowanie badań logopedycznych klas   0-I.

8.       Udzielanie porad uczniom i rodzicom      w zakresie technik uczenia się.

Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi oraz trudności w kontaktach                                z rówieśnikami.

1.       Rozwijanie szacunku dla ucznia i jego potrzeb.

2.       Rozwijanie świadomości

     u uczniów, aby poszukiwali  

      pomocy w sytuacjach trud-        

      nych.

3.       Uczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach niepowodzeń szkolnych

4.       Eliminowanie strachu przed nauczycielem.

5.       Ćwiczenie prawidłowej reakcji w sytuacjach konfliktów rówieśniczych.

6.       Kształtowanie umiejętności trafnej samooceny.

7.       Opiekowanie się uczniami z rodzin patologicznych.

 

1.       Tworzenie atmosfery życzliwości dla każdego ucznia.

2.       Posługiwanie się oceną jako miarą wiedzy ucznia, a nie jako karą.

3.       Zwiększanie ilości na-gród, zmniejszanie kar.

4.       Obniżanie wymagań programowych uczniom na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

5.       Dostarczanie uczniom wiedzy o sposobach radzenia sobie z negatywnymi emocjami.

6.       Zorganizowanie zajęć na godzinach wychowawczych o tematyce: "I ciebie może to spotkać, czyli ..... jak sobie radzić z agresją w szkole", "Jak stać się asertywnym", "Radzenie sobie ze stresem", "Myślenie pozytywne", "Integracja grup".

7.       Prowadzenie indywidualnych porad uczniom.

Rozpoznanie środowiska rodzinnego uczniów i pedagogizacja rodziców

1.       Kształtowanie prawidłowych postaw rodziców wobec dzieci.

2.       Poradnictwo w zakresie pomocy w rozwiązywaniu  trudności wychowawczych  i dydaktycznych.

1.       Ustalanie rodzin zagrożonych alkoholizmem, patologicznych, oraz rodzin zastępczych.

2.       Kierowanie wniosków do sądu w przypadkach zaniedbywania obowiązków rodzicielskich.

3.       Udzielanie pomocy materialnej rodzinom najuboższych.

4.       Kierowanie spraw do odpowiednich instytucji.

5.       Organizowanie pogadanek dla rodziców dotyczących : "Rozwiązywania trudności wychowawczych" "Narkomania i innych używki", "Sekty i inne grupy nieformalne."

6.       Popularyzacja literatury psychologiczno - pedagogicznej.

Zapobieganie samowolnemu opuszczaniu zajęć lekcyjnych 

1.       Kształtowanie właściwego stosunku do obowiązku szkolnego.

2.       Rozwijanie poczucia obowiązkowości i punktualności.

1.       Systematyczna kontrola realizacji obowiązku szkolnego.

2.       Prowadzenie rozmów      z uczniami wagarującymi.

3.       Stosowanie środków zaradczych, np. upomnienia do rodziców wnioski o wszczęcie egzekucji administracyjnej, kierowanie spraw do sądu.

4.       Informowanie nauczyciela o sytuacji rodzinnej ucznia.

5.       Informowanie rodziców o zachowaniu i wynikach ucznia w nauce.

Propagowanie zdrowego stylu życia.

1.       Problem AIDS i narkomanii wśród młodzieży.

2.       Przyczyny i skutki palenia papierosów i picia alkoholu.

3.       Zagrożenia sektami.

4.       Subkultury młodzieżowe.

5.       Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presją środowiska rówieśniczego.                 -  uczenie "sztuki" odmawiania.

6.       Kształtowanie postaw alternatywnych wobec zagrożeń współczesnej cywilizacji.

7.       Kształtowanie umiejętności konstruktywnego spędzania wolnego czasu.

8.       Budzenie w uczniach świadomości niesienia pomocy potrzebującym.

1.       Zorganizowanie spotkań         z lekarzem.

2.       Prowadzenie zajęć o paleniu tytoniu, AIDS i narkomanii w oparciu o literaturę i filmy.

3.       Udział uczniów w spektaklach dotyczących narkomanii oraz filmach o tematyce młodzieżowej.

4.       Organizowanie tematycznych konkursów.

5.       Zachęcanie do brania udziału w zajęciach pozalekcyjnych.

6.       Angażowanie rodziców do wspólnej pracy dla zapewnienia ciekawych form spędzania wolnego czasu.

7.       Realizacja programu profilaktyki uzależnień dla miasta i gminy Strzelce Opolskie.

8.       Stały monitoring ewentualnych zagrożeń.

 

 

powiedzmy wszyscy NIE !!!