::: publikacje nauczycieli :::

>> strona główna >> publikacje


SCENARIUSZ WYCIECZKI ROWEROWEJ KADŁUB-KRASIEJÓW

CELE:

Przybliżenie uczniom wiadomości o rejonie zamieszkania.
Rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew i krzewów.
Znaczenie pracy archeologa.
Doskonalenie jazdy rowerem.
Poznawanie walorów turystycznych rejonu.

Zapoznanie uczniów z miejscem i celem wyjazdu. Wyznaczenie trasy wycieczki na mapie. Ustalenie miejsc postoju. Zapoznanie się z regulaminem wycieczki. Ustaleni form robienia notatek (rysunek, zdjęcie, zapis słowny).

Wyjazd z Kadłuba. Odpoczynek na parkingu w lesie niedaleko wioski. Rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rosnących w okolicy. Zapis ich nazw, zebranie liści do zielnika.
Dalsza jazda rowerami, podziwianie piękna rodzimego krajobrazu.
Przyjazd na miejsce wykopalisk, zwiedzanie wykopalisk dinozaurów, w miarę możliwości rozmowa z archeologami. Wykonanie notatek, szkiców, zdjęć.
Wysłuchanie monologu Sandry Puzik o dinozaurze opolskim- Silozaurusie opolensis, napisanego przez Ryszarda Szewczyk. Porównanie wyobrażeń uczniów z ilustracjami w książce "Krasiejów Sensacyjne odkrycie triasowych pra- dinozaurów" autorstwa Tomasza Suleja opatrzonej słowem wstępnym Jerzego Dzika.
Zwiedzanie miejscowego muzeum, oglądanie (i ewentualny zakup) pamiątek.
Powrót do Kadłuba. Na postoju wymiana, na gorąco, wrażeń z wycieczki. Propozycja konkursu plastycznego na najpiękniejszego "Silusia".
Zwrócenie uwagi na znaczenie pracy archeologa. Wykopaliska archeologiczne jako jedno ze źródeł wiedzy. Umiejscowienie Krasiejowa na mapie wykopalisk skamieniałości metopozaurów i fitozaurów , na podstawie książki " Krasiejów..." s 11

REGULAMIN WYCIECZKI DO KRASIEJOWA

NA TRASIE

1. Na trasie prowadzi nauczyciel lub przewodnik (rodzic).
2. Tempo jazdy oraz miejsce i czas odpoczynku wyznacza nauczyciel.
3. Podczas jazdy staramy się jechać rytmicznie, nie wymijamy, nie hałasujemy, nie śmiecimy, nie jedziemy na skróty, nie niszczymy przyrody żywej i nieożywionej oraz słuchamy objaśnień nauczyciela.
4. Zachowujemy odpowiedni odstęp.
5. Podczas odpoczynku na trasie i na miejscu nie należy pić zbyt zimnych napojów (infekcja górnych dróg oddechowych).

ZWIEDZANIE

1. Podczas zwiedzania wykopalisk, muzeum, wystaw, obiektów zabytkowych nie dotykamy eksponatów, uważnie słuchamy objaśnień nauczyciela lub przewodnika.
2. Nie oddalamy się od grupy.
3. Na miejsce zbiórek przychodzimy punktualnie.

opracowała Jolanta Konopka