::: publikacje nauczycieli :::

>> strona główna >> publikacje


SCENARUSZ LEKCJI GODZINA WYCHOWAWCZA I PRZYRODA W KLASIE IV

TEMAT: ŻYWIOŁY W NASZYCH MIEJSCOWOŚCIACH

CELE:
UCZEŃ WIE:
1. Co to są żywioły, umie je wymienić.
2. Zna rodzaje wiatrów.
3. Zna rodzaje powodzi.

UCZEŃ ROZUMIE:
1.Skutki działalności sił natury.
2.Skutki działalności żywiołów na losy ludzi.
UCZEŃ POTRAFI:
1. Określić kierunek i siłę wiatru.
2. Określić rodzaj powodzi.
3. Określić rozmiary szkód poczynionych przez wiatr i wodę.

FORMY PRACY:
1. Indywidualna.
2. Z całą klasą.

METODY:
1. Praca z tekstem.
2. Dyskusja.
3. Burza mózgów.
4. Obserwacja

PRZEBIEG LEKCJI:

1. Faza wstępna
Przypomnienie, co to jest wiatr i co to jest powódź?
(WIATR to ruch powietrza nad powierzchnią Ziemi.
POWÓDŹ to silne wezbranie powodujące wystąpienie wody z brzegów łożyska rzeki.)
Uczniowie wymieniają rodzaje wiatrów (powiew, wicher, wichura, huragan) i powodzi (roztopowa, zatorowa, opadowa, sztormowa).

2.Faza realizacyjna

Oglądanie amatorskiego filmu Video - "POWÓDZ 1997-KADŁUB-OSIEK".
Rozmowa na temat obejrzanego filmu. Porównywanie oglądanych obrazów z przeżyciami dzieci. Rozmowa na temat indywidualnych odczuć uczniów. Opowiadanie zabawnych i strasznych epizodów sprzed sześciu lat.
Dyskusja na temat naszej pamięci, co łatwiej i dłużej pamiętamy? Jak wyglądają nasze wspomnienia o wydarzeniach sprzed lat? Czy zawsze wspomnienia są zgodne z prawdą? Jak można je zweryfikować?(Filmy, nagrania radiowe i telewizyjne, artykuły w gazetach, zdjęcia, wspomnienia innych osób).
Oglądanie zdjęć przyniesionych przez uczniów, rozmowa na temat wydarzeń przedstawionych na nich.
(Można ogłosić konkurs na rysunek lub opowiadanie z czasów powodzi).

Rozmowa na temat huraganu, który przeszedł nad naszymi miejscowościami 14.08.2003 roku. Porównywanie wspomnień, zdjęć, artykułów prasowych.

2.Faza podsumowująca.

Burza mózgów- Co by było gdyby ,nie istniały służby ratownicze i pomoc sąsiedzka? Jak wyglądałby los powodzian czy pogorzelców?
Wyciągnięcie wniosku, że człowiek nie jest samotną wyspą i potrzebuje pomocy innych, sam też musi pomagać w miarę swoich sił innym ludziom będącym w potrzebie.

Wyjście na wycieczkę do lasu ,w celu zaobserwowania szkód poczynionych przez huragan i prac pielęgnacyjnych .Wykonanie zdjęć lub ewentualni szkiców czy notatek.

opracowała Jolanta Konopka