::: publikacje nauczycieli :::

>> strona główna >> publikacje


SCENARUSZ LEKCJI PRZYRODY KLASA IV

Temat: POGODA I JEJ ELEMENTY. NISZCZCIELSKA SIŁA WIATRU

Cele:
Uczeń wie:
1. Co to jest pogoda?
2. Jakie są składniki pogody?
3. Jakie są przyrządy do pomiaru pogody?
4. Jakie są podstawowe symbole meteorologiczne?
Uczeń rozumie:
1. Na czym polega zmienność temperatury ?
2. Na czym polega niszczycielska siła wiatru?
Uczeń potrafi:
1. Odczytać wskazania termometru.
2. Określić kierunek i siłę wiatru.
3. Określić wartość ciśnienia atmosferycznego.
4. Określić rodzaje chmur.
5. Określić rodzaje opadów.

Metody:
1. Pogadanka
2. Obserwacja bezpośrednia.
3. Ćwiczenia terenowe.
4. Praca z tekstem.
Formy pracy:
1. Indywidualna.
2. Grupowa.
3. Z całą klasą.

1.Faza wstępna:
Zwrócenie uwagi na zmienność pogody w poszczególnych porach roku.
Próby określenia pojęcia pogody przez poszczególnych uczniów.
Podanie definicji pogody, zapis definicji z wymienieniem elementów pogody.

2.Badanie i przekształcanie:
Klasę dzielimy na 5 grup, każda grupa opisuje jeden element pogody (temperaturę powietrza, rodzaje opadów, ciśnienie atmosferyczne, zachmurzenie, kierunek i prędkość wiatru).Na podstawie podręcznika każda grupa stara się jak najdokładniej opisać swój element pogody.

3.Prezentacja:
Wybrana osoba prezentuje na tablicy efekty pracy grupy.

4.Podsumowanie, przygotowanie do wycieczki terenowej:
Zebranie wyników prac poszczególnych grup. Zredagowanie i zapis notatki.
Zwrócenie szczególnej uwagi na rodzaje wiatrów. Dyskusja na temat niszczycielskiej siły wiatru na podstawie obserwacji bezpośredniej uczniów poczynionej 14.08.2003 roku we wsiach Osiek i Kadłub podczas huraganu.
Czytanie artykułów prasowych, opowiadanie własnych przeżyć i porównywanie ich z przeżyciami kolegów.

Wyjście w teren(przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach). Mierzenie temperatury w lesie i na polu (porównanie). Określenie stopnia zachmurzenia i rodzaju chmur. Określenie kierunku i siły wiatru. Szukanie skutków huraganu w lesie. Ewentualne wykonanie fotografii.

opracowała Jolanta Konopka