::: publikacje nauczycieli :::
>> strona główna >> publikacje
SCENARUSZ LEKCJI PRZYRODY KLASA IV
Temat: POGODA I JEJ ELEMENTY. NISZCZCIELSKA
SIŁA WIATRU
Cele:
Uczeń wie:
1. Co to jest pogoda?
2. Jakie są składniki pogody?
3. Jakie są przyrządy do pomiaru pogody?
4. Jakie są podstawowe symbole meteorologiczne?
Uczeń rozumie:
1. Na czym polega zmienność temperatury ?
2. Na czym polega niszczycielska siła wiatru?
Uczeń potrafi:
1. Odczytać wskazania termometru.
2. Określić kierunek i siłę wiatru.
3. Określić wartość ciśnienia atmosferycznego.
4. Określić rodzaje chmur.
5. Określić rodzaje opadów.
Metody:
1. Pogadanka
2. Obserwacja bezpośrednia.
3. Ćwiczenia terenowe.
4. Praca z tekstem.
Formy pracy:
1. Indywidualna.
2. Grupowa.
3. Z całą klasą.
1.Faza wstępna:
Zwrócenie uwagi na zmienność pogody w poszczególnych porach roku.
Próby określenia pojęcia pogody przez poszczególnych uczniów.
Podanie definicji pogody, zapis definicji z wymienieniem elementów pogody.
2.Badanie i przekształcanie:
Klasę dzielimy na 5 grup, każda grupa opisuje jeden element pogody (temperaturę
powietrza, rodzaje opadów, ciśnienie atmosferyczne, zachmurzenie, kierunek i prędkość
wiatru).Na podstawie podręcznika każda grupa stara się jak najdokładniej opisać swój
element pogody.
3.Prezentacja:
Wybrana osoba prezentuje na tablicy efekty pracy grupy.
4.Podsumowanie, przygotowanie do
wycieczki terenowej:
Zebranie wyników prac poszczególnych grup. Zredagowanie i zapis notatki.
Zwrócenie szczególnej uwagi na rodzaje wiatrów. Dyskusja na temat niszczycielskiej
siły wiatru na podstawie obserwacji bezpośredniej uczniów poczynionej 14.08.2003 roku
we wsiach Osiek i Kadłub podczas huraganu.
Czytanie artykułów prasowych, opowiadanie własnych przeżyć i porównywanie ich z
przeżyciami kolegów.
Wyjście w teren(przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach). Mierzenie temperatury w lesie i na polu (porównanie). Określenie stopnia zachmurzenia i rodzaju chmur. Określenie kierunku i siły wiatru. Szukanie skutków huraganu w lesie. Ewentualne wykonanie fotografii.
opracowała Jolanta Konopka